zaterdag, april 29, 2006

Hallo Allemaal!!

Zijn we weer, we hebben de laatste tijd niet zo veel meegemaakt. Niet de moeite waard om over te schrijven eigenlijk, maar ik zal de kleine dingetjes toch opschrijven (vergeet ik ze zelf later ook niet). Vorig weekend was het nogal regenachtig maar sinds maandag is het weer heerlijk. Je merkt eigenlijk alleen dat het herfst is aan het steeds vroeger donker worden. Voor de rest zijn er echt geen tekens (zoals vallende bladeren??, nog niet gezien hoor!). Donderdag en vrijdag is het echt behoorlijk warm geweest, weer lekker in het zwembad gehangen. Vandaag was wel lekker maar op het moment waait het echt ontzettend!! Maar goed, echt koud zal het hier niet worden. Niemand heeft hier centrale verwarming, overal enkel glas in de huizen en er zijn overal kieren (vandaar dat je de wind dus overal bovenuit hoort gieren).
De manier van elctriciteit betalen gaat hier heel anders dan thuis; iedereen heeft een meter (net als bij ons) alleen staat daar niet op hoeveel je verbruikt maar hoeveel je nog over hebt. Je hebt een pasje en dat moet je gaan opladen als de meter onder de 50 komt, anders kan de stroom binnenkort uitvallen. Van de ene kant wel handig natuurlijk, want zo weet je precies hoeveel je betaalt, maar je moet er dus wel aan denken die meter in de gaten te houden anders heb je ineens geen stroom meer!! Niet dat de stroom anders nooit uitvalt! Stroomstoringen zijn hier een hele tijd aan de orde van de dag geweest (gelukkig voor onze tijd hier). Wij hebben het tot nu toe 2 keer meegemaakt. Dan valt het dus rond 10 uur 's ochtends uit en heb je rond een uur of 4 's middags (als je geluk hebt) wel weer stroom. Is leuk als je de diepvries vol hebt liggen!! Soms duurt zo'n uitval maar even, maar ze raden je wel aan om voldoende kaarsen in huis te hebben, voor het geval dat.
Met de telefoon kan je kiezen. Wij hebben gewoon betalen naar wat je belt, maar je kunt hier dus ook prepaid kaarten krijgen voor de vaste aansluiting.
Het tempo van alledag is hier wel een stuk gematigder dan bij ons en dat is best lekker. Wat vandaag niet komt, komt morgen wel en anders de dag erna. Nadeel is dat ze hier dus geregeld "vergeten" dat ze een afspraak met je hebben. De tuinman zou vorige week langskomen, die is dus nog steeds niet geweest. Een paar collega's van Geert hadden hun afwasmachine kapot en daar zou iemand voor komen. Belt die de dag erna op, ja sorry, vergeten ik kom morgen wel. Dat is dus heel normaal hier. Toen ik laatst met Ruben naar de dokter moest, kwam Leanne (die zou even meegaan) een half uur later dan afgesproken me halen. (weet ik veel waar die dokter ergens is?!, dus ik dacht dat we het nog wel zouden halen) We waren dus zeker een kwartier te laat, maar daar wordt niet eens iets van gezegd, heel normaal!! Afgelopen donderdag was hier een feestdag en ter ere daarvan hadden ze hier op het estate een 5 en 10 km loop georganiseerd. Ik vond het wel tijd om weer eens wat aan sport te gaan doen en dit leek me wel een leuke manier om weer te beginnen. Wel maar de 5 km om mee te beginnen. Dus ik heb me opgegeven en aan de telefoon werd me verteld dat ik om 6 uur 's ochtends aanwezig moest zijn. Dus vanmorgen heel vroeg op, kom ik daar is er nog 1 jongen daar en voor de rest niemand. Later bleek dat ze het naar 7 uur hadden verschoven omdat het nog stikdonker is om 6 uur!! Maar daar word je dus niet over geinformeerd. Ach ja, moet zeggen dat het wel heel lekker was. Ik was eerst bang dat ik als laatste zou eindigen omdat ik al zo lang niks meer gedaan had. Maar dat viel mee, was bij de eerste 10!! Geloof 7e. Ik heb er 32 minuten over gedaan. Het was prachtig, het parcour ging helemaal over de golfbanen en we hebben een hele kudde springbokken gezien (soort hert) die hier rondlopen (maar je overdag maar een enkele keer ziet). Heel mooi, ook om de zon op te zien gaan over het terrein. En ook niet onbelangrijk, nog leuke mensen ontmoet.
Trouwens, geloof het of niet, maar Geert is ook al 3 keer gaan rennen in de afgelopen 2 weken!! Hij is van plan het ook te blijven doen. Goed he?!!
Geert is vanmorgen wat later begonnen (even bij de kids gebleven toen ik ging rennen) en ivm die feestdagen zijn ze eerder gestopt vandaag. Dat is wel eens lekker en komende maandag is hier ook weer een vrije dag!!
De hulp die je hier overal krijgt blijf ik toch heel raar vinden. Ik kwam gisteren uit de supermarkt en er stond meteen iemand naast me om de kar naar de auto te duwen (was nog niet eens op de parkeerplaats!!) en alles in te laden. Ook tanken wordt voor je gedaan. Ze komen je vragen wat je wil en ze doen het voor je, je krijgt zelfs elke keer je ramen gewassen en de olie en het water wordt voor je gecontroleerd. En dan zit je daar maar wat te kijken, voel me soms echt ongemakkelijk.

Met de kids is verder alles prima. Ruben verplaatst zich steeds sneller (bijna echt aan het kruipen) en heeft weer wat nieuws geleerd. Hij kan in zijn handen klappen, eerst was het nog onbewust maar als je hem nu vraagt in zijn handen te klappen doet hij het ook!

Nynke doet het nu heel goed op school. Ze huilt niet meer en gaat met plezier (gelukkig!). Haar engels wordt ook beetje bij beetje beter. Ze probeert nu al vaker korte zinnetjes te zeggen. Moet zeggen dat ik zelf merk dat ik vaker beter weet hoe ik iets in het engels moet zeggen dan in het nederlands.
Nynke is een geboren artiest (lijkt een beetje veel op haar peetoom en niet alleen wat dat betreft)! Zodra ze haar "prinsessenjurk" (zoals ze hem zelf noemt) aan heeft, staartjes in, gaat ze voor de spiegel staan om : "effe kieke wie ich mooi ben". En dan maar dansen en K3 liedjes zingen. Ruben verzorgen kan ze als de beste; "ich hout 'm waal in de gaate mam" als hij aan de tafel staat (Ruben laat te pas en te onpas los als hij ergens aan staat en ligt dan ondersteboven dus ik moet hem altijd een beetje vasthouden), of "kom mer manneke, ich geaf dich waal get van miene appel"

(Ruben heeft de neiging om nogal grote happen te nemen en Nynke laat hem dat natuurlijk ook gewoon doen, dus hij verslikt zich nogal eens als Nynke zoiets doet) Je begrijpt dat ik die 2 (ondanks al haar goede bedoelingen) niet lang alleen kan laten. Maar goed, het is wel genieten zo hoor. Ruben heeft de grootste lol met Nynke en meestal om helemaal niks (liggen ze allebei compleet in een deuk).
Nou dat was het wel zo'n beetje. Tot hier op de blog of tot mails!!!