woensdag, april 26, 2006

Hallo allemaal,

Jullie zien dat er steeds minder idylische plaatjes op de blog verschijnen en dat er steeds meer werk tussendoor komt. Een teken dat we (weer) in ons dagelijkse ritme zitten, eigenlijk niet echt anders als in Nederland. Ook hier worden de dagen korter en we hebben afgelopen weekend de eerste echte langdurige regen gehad. De 'winter' is in aantocht, alhoewel de zon deze week toch weer volop schijnt.

Op het werk zijn we volle bak aan de gang om de eerste gedeeltes van de kernmakerij opgeleverd te krijgen. Bijna alle hoofdcompenten van de machine staan op zijn plek. De afbouw van leidingwerk, hekwerken en allerlei andere tut en frut (o.a. schade repareren) kost enorm veel tijd. Ik heb eindelijk een moment gevonden om een paar goede foto's te maken.
Omdat er wel vaker gevraagd wordt wat we hier eigenlijk precies opbouwen probeer ik kort een uitleg te geven.

Atlantis Foundries giet met behulp van 'zandvormen' allerlei type motorblokken voor de autoindustrie. Het maken van deze zandvorm vindt plaats op de zg. vormlijn. Dit is eigenlijk een eindloze lijn waarop middels een railsysteem en karretjes grote kasten op rondlopen die aan de boven en onderkant open zijn. Aan het begin van de cyclus wordt in een lege kast een model geplaatst. Deze heeft de contouren van de buitenknt van het motorblok. Als het model geplaatst is wordt het gevuld met zand en met veel lawaai samengeperst. Ditzelfde gebeurt nog eens met een 2e kast die de ander helft van de buitenkant wordt. Als beide helften klaar zijn worden de kernen in de kast gelegd. Deze kernen vormen later in het eindproduct de holle ruimte waar cilinders, oliekanalen, waterkoeling etc. komen (De zandvorm is namelijk het negatief). Deze kernen zijn samengebouwd uit diverse losse kernen en vormen als geheel best wel een aardig kunststukje. De afdeling waar deze kernen gemaakt en samengebouwd worden zijn we nu aan het opbouwen. De foto's zijn een weergave van de machines die de kernen "schieten" (zoals dat heet) en de bijbehorende rollenbaan en assemblagestation waarop een complete kern samengebouwd wordt. De omgeving is er erg matig het is vrij donker, erg stoffig, en van tijd tot tijd stinkt het er behoorlijk naar de ammoniak die gebruikt wordt om het zand te laten uitharden.

Terug naar de vormlijn. Als de kernen erin liggen worden de 2 kasthelften op elkaar gezet, waardoor en een gesloten geheel ontstaat, klaar om gegoten te worden. De gietoven staat aan het eind van de lijn en kiept elke halve minuut een stoot ijzer in de kast. Dit is een leuk gezicht, aangezien het met het nodige vuurwerk gepaard gaat. Na het gieten rolt de kast verder om af te koelen. Zodra het gietstuk enigszins uitgehard is wordt de kast verdwijderd en het zand in en om het gietstuk weggebroken. De lege kast schuift weer naar de modelinleg en de cirkel is rond. Het gietstuk krijgt daarna nog de nodige machinale bewerkingen voordat de overige onderdelen ervan erop gebouwd kunnen worden. Dit doen ze overigens niet hier bij Atlantis.
De vormlijn bouwen we op vanaf ca 1/2 mei tot ergens augustus september. De kernmakerij is zoals gezegd bijna voltooid.


Verder hebben we vandaag ons visum laten verlengen. Gelukkig mag dat maar 1 keer, want wat een drama. 3 uur daar gehangen en behandelt als een nummer aan een alie waar geen PC te ontdekken viel. Om crimineel van te worden. 1,5 uur gewacht om de aanvraag te kunnen indienen met alle vereiste papieren (en betalen uteraard) en daarna nog een 1,5 uur op een stomme sticker en belachelijk stempel. Maar we hebben hem en ons verblijf tot 6 september is gewaarborgd.Nou dat was het weer voor deze keer. Volgende keer weer wat plaatjes om wat jaloezie bij jullie op te wekken.

1 Comments:

Blogger ilse said...

Hele leuke blog. Ik ben onder de indruk van de prachtige foto's. geniet van de tijd die jullie daar zijn. Het is inderdaad zo dat na een tijdje het leven zijn gewone gangetje weer vindt zoals het in je eigen landje was.

8:55 p.m.  

Een reactie posten

<< Home